Wednesday, January 28, 2009

Inikah Melayu?

Nak tahu 1 cerita? Lupa nak bagitahu korang..ari tu aku gi makan malam kat warung yang kat busten Muar tu...bersebelahan dengan sungai Muar la. Aku makan chicken chop. Murah je. 1 chicken chop berharga RM6 aje. Kat situ makanan dia semua murah-murah and sedap-sedap. Korang boleh pilih ape je yang korang nak makan kat situ. Variety of food available there and it comes with reasonable price. Korang jangan salah faham. Aku bukan nak story tentang makanan atau harga atau rase makanan kat warung tu. Aku sebenarnye nak story mengenai attitude anak-anak muda yang bekerja taking order kat warung tu. Masa aku tengah syok makan chicken chop tu kan...aku perasanlah ada beberapa orang budak lelaki bersantai kat tepi-tepi warung tu. X ada pelanggan baru kan so diorang taking a rest la kan. Masalah nya kalau diorang duk diam je kat situ x pe. Ini x..mulut diorang sibuk mengejek orang yang lalu-lalang kat situ. Lepas tu aku ternampaklah sorang uncle india nie. Berjalan dengan anak dia sekali.Diorang kebetulan nak lalu depan budak-budak lelaki tu. Sedang dia tengah gembira-gembira bercakap dengan anak dia...zappp......budak-budak lelaki x guna tu pegi panggil uncle tu dengan panggilan yang aku rasa cukup kurang ajar! Nak tahu diorang panggil ape? " Pak cik keling...pak cik keling...jalan-jalan bawak anak ker? " Kurang ajar x? Padahal uncle tu x ada wat ape-ape pun kat diorang. Diorang panggil uncle tu kuat. Ramai orang dengar. Mesti uncle tu malu punye. Nasib baik uncle tu diam je. Uncle tu x cakap ape-ape pun. Geram betul aku. Rase nak tempeleng aje budak-budak langau tu. Budak-budak tu semua kurang diajar sebab tu kurang ajar!! Ini ke Melayu yang selama ni terkenal dengan adap sopan..berbudi bahasa? Ini ke Melayu? Setahu aku kerajaan suruh kita memupuk nilai-nilai murni antara kaum..bukan mengejek kaum-kaum lain. Aku malu nak mengaku Melayu kalau macam ni lah bangsa Melayu. Kadang-kadang bila kita nampak atau terdengar Melayu bergaduh dengan India janganlah kita terus menunding jari ke arah orang India tu sebab x mustahil kalau Melayu itu sendiri yang cari pasal. Aku bukan nak kutuk bangsa sendiri tapi kalau bangsa aku sendiri yang salah aku terpakse tegur. Salah tetap salah walaupun ia darah daging kita sendiri!!

No comments:

Post a Comment