Friday, June 5, 2009

salam......olla

Ni baru aku ada can nak jenguk blog aku nie. I'm doing my intersesi now. Dah dekat 3 minggu dah. Everything is going just fine. Wat masa ni x ade cerita baru yang dapat aku kongsikan. Result final exam pun dah nak kuar. maybe minggu ni @ minggu depan. berdebar seh...macam manela keputusan aku sem nie. Pejam celik pejam celik tinggal 1 sem je lg.Hope next sem akan lebih baik dr sem2 lepas. X sabar nak jumpa kawan2. Hope everything will going just fine.

Thursday, April 9, 2009

dunia prodigy...eps 27..(reality oo reality)

Dah lame aku x tengok blog nie. Wat citer apetah lagi...bz dengan assignment n test. Maklumlah dah ujung2 sem. Exam plak just around the corner. Mcm anelah performance aku utk sem nie. Hope it will be much better. InsyaALLAH. Janji usaha. Ada usaha disusuli dengan doa dan tawakal....pasti kejayaan dlm genggaman.

Bukan itu sebenarnya yg aku nak citer. Sebenarnye aku terkejut. Dah nak abis sem nie....macam2 berlaku. Yang dulu dah x seperti dulu. Yang tersirat dah jadi tersurat. Benda yang dulunya x berlaku dah pun berlaku. Langit yang dulunya cerah sekarang nie mendung jek...sape yang faham maksud aku tu faham la kan. Sebenarnye ape yang rakan2 aku rasa sekarang aku dah rasa lama dah. So, aku faham sangat ape yg diorang lalui sekarang. Bibir mengutum senyum tapi hati menangis tiada sape yang tahu.

Sedih....bila rasa diri nie sorang je....
Sedih....bila rase diri nie sering menjadi bualan orang...
Sedih....bila diri nie sering diketepikan.....
Sedih....bila ade kawan tapi pada realitynye kita sorang je...

Tapi aku tahu....untuk aku berjaya, aku x seharusnya bergantung pada orang lain.
Aku sebenarnya nak tertawa bila mendengar seseorang itu menasihati orang lain tapi pada hakikatnya dia x sedar sebenarnya dia yang menyakiti...aku x tahu macm mane nak handle orang yang macam nie sebab orang ni selalu ade di depan mataku....

Pada mereka2 yang menerima nasib sepertiku...harap bersabar. Memang sakit utk kita lalui tapi...percayala.....setiap keburukan akan disusuli dengan kebaikan. Ini juga sebahagian daripada cabaran hidup. Tempuhi la ia dengan segala kekuatan yang ade.....kekuatan daripada semangat kita sendiri.....InsyaALLAH....semuanya akan selamat. Bersabarla yer..Tuhan menjanjikan yang terbaik buat mereka yang banyak bersabar....

Saturday, March 14, 2009

dunia prodigy...eps 26 (khasiat tumbuhan)


1. Daun senduduk boleh digunakan untuk menghilangkan parut. Caranya ialah dengan
mengambil beberapa helai daun senduduk, kemudian upar-uparkan hingga keluar air
dan gosok daun pada parut. Ia juga boleh menghilangkan jerawat pada muka dengan
mencampurkan airnya dengan bedak sejuk.

2. Daun ati-ati boleh digunakan sebagai penawar lelah. Caranya, ambil beberapa helai
daun ati-ati, basuh dan bersihkan serta di tumbuk lumat. Sapu daun yang telah lumat tadi
pada dada sehingga paras pusat. Hasilnya akan diperolehi setelah diamalkan beberapa
kali.

3. Daun inai selain untuk memerahkan jari ia juga boleh digunakan untuk merawat luka,
samada luka luaran mahupun dalaman. Jika kulit kita terluka, ambil beberapa helai daun
inai, tumbuk sehingga lumat kemudian diletakkan pada luka untuk menghentikan
pendarahan. Bagi wanita yang baru lepas bersalin atau menjalani pembedahan, makan daun
inai tujuh helai pagi dan petang sehingga sembuh.

4. Getah dari pohon kemboja boleh digunakan untuk merawat bisul. Caranya, sapu getah
tadi pada bisul dan hasilnya, bisul tadi akan beransur pulih.

5. Bunga melur juga boleh digunakan untuk mengubati penyakit mata. Caranya, ambil
beberapa kuntum bunga melur. Rendam seketika didalam air, kemudian ambil air tadi
dan disapu pada mata dengan menggunakan tuala lembut. Rasa sejuk air ini akan
melegaka
n rasa tidak selesa pada mata.

saje nak share tips kesihatan nie sebab x mustahil ia akan berguna buat kita 1 hari nanti. Walaupun medicine hospital bagus tapi ubat2 traditional ni boleh diguna pakai jugak. Dengan fungsi2 tumbuhan di atas membuktikan setiap ciptaan Allah ade kegunaannya untuk memudahkan manusia itu sendiri. Cuma kita sebagai manusia perlu faham dan alert dengan segala yang ade di persekitaran kita. Dengan fungsi2 tumbuhan ini juga kita seharusnya memelihara flora kerana jelas tumbuhan boleh memberi banyak manfaat pada kesihatan manusia sejagat.

Friday, March 13, 2009

dunia prodigy....eps 25 (ragam manusia)

"Kalau kamu tak boleh menggembirakan hati seseorang, jangan pula kamu menyakitkan hatinya."




"Kalau kamu tak boleh membantu seseorang, jangan pula kamu menyepitkan."

"Kalau kamu tak dapat memuji seseorang, jangan pula kamu menghina."

"Mungkin orang yang kamu pandang rendah itu sebenarnya lebih baik dari diri kamu."

"Kalau kamu rasa kamu dah cukup baik, itulah penyakit hati."

Cara hidup yang mana harus kita pilih ?


Semut ?
- Rajin bekerja siang dan malam cari makan hingga tiada masa untuk perkara yang lain. Makanannya (hartanya) dikumpul dan disorok tiada puasnya hinggakan dia mati tertimbus bersama makanannya(hartanya).






Adakah ini ragam hidup pilihan kita ?

Labah-labah ?
- Membina sarang(perangkap) dimana-mana saja untuk menjerut mangsa ( menipu orang untuk keuntungan sendiri ). Mengambil kesempatan atas kelalaian serangga (orang) lain. Sarangnya(rumahnya) berselerakan bercampuk aduk antara daun-daunan dan habuk, dan pergelutan dengan serangga ( Rumah yang bercampur aduk dengan perkara halal-haram, pergaduhan).


Adakah ini ragam hidup pilihan kita ?

Lebah ?
- Rajin bekerja pada waktu siang. Keserasian bekerjasama untuk kesenimbangunan "species" nya( sabar dalam bekerjasama dengan masyarakat). Mencari makan(rezeki yang halal dan baik) di taman yang indah ( tempat kerja yang baik ). Menolong "pollenate" bunga-bunga ( suka menolong orang lain ). Menghasilkan madu yang berfaedah untuk manusia, beruang dan lain-lain ( memberi faedah pada orang ramai ). Tiada mengganggu binatang atau serangga lain melainkan kalau sarangnya dicerubuhi ( tidak suka menyusahkan orang lain). Bersatu dan berani dalam mempertahankan sarangnya ( mempertahankan agama, keluarga, masyarakat dan negara.)


Adakah ini ragam hidup pilihan kita ?

Perumpamaan ulat bulu, kepompong dan rama-rama :

Ulat bulu
- Rupanya tidak elok. Kerjanya merayau-rayau makan dan terus makan hingga gemuk. Dia merosakkan tanam-tanaman (Orang yang selalu mengganggu masyarakat , merosakkan harta-benda orang lain dan hanya mementingkan diri sendiri.)

Kepompong
- Rupanya tidak elok. Dia hanya duduk diam tidak mengganggu binatang lain. Walaupun ada wabak yang mendatangi kawasannya, dia tiada ambil peduli ( tiada ambil peduli akan masyarakat sekelilingnya, hanya bersendirian dalam alamnya.)

Rama-rama
- Rupanya indah. Dia suka pergi ke taman-taman yang indah. Dia makan makanan yang baik-baik. Taman yang indah lebih berseri dengan kehadirannya.( Bukan saja dia melakukan kebaikkan pada dirinya sendiri, tapi dia juga membawa kebaikkan kepada sekelilingnya.)


Mana satukah pilihan ragam kemanusiaan kita ?

Jauhilah dirimu dari ragam-ragam berikut :-
Ragam pertama : Orang yang setelah kita menghulurkan bantuan dia buruk sangka pada kita dan menyindir kita tak ikhlas, padahal kita tolong dia semata-mata kerana kesiankan dia, tak mengharapkan apa-apa balasan darinya. Bukanlah sekali, tapi berkali-kali begitu. Seperti ustaz kata, ikhlas itu ada dalam hati dan hanya Allah saja yang tahu. Kalaulah dia boleh tahu siapa yang ikhlas atau tidak, adakah dia sama seperti Tuhan boleh tengok hati orang ? Inilah syirik yang dia tak sedar. Bila dia tuduh orang tak ikhlas maka sama seperti kata ustaz, satu jari menuding, empat jari tuding pada diri sendiri.

Ragam kedua :Orang yang apabila dia mendapat sesuatu ilmu, dia sangka hanya dirinya sajalah yang tahu akan perkara itu. Bila bercakap dengan orang, dia anggap orang tak tahu apa yang dia baru tahu. Kemungkinan orang yang dia tunjuk lagak sudah pun mengetahui perkara itu sejak dulu lagi tapi taklah kagum pada diri sendiri seperti dirinya. Orang seperti ini suka memuji-muji diri sendiri dan dia tak senang kalau orang lain lebih berkebolehan dari dirinya. Hidupnya hanya mahu berlaga-laga kebolehan, pandang rendah orang lain dan menonjolkan kelemahan orang lain. Inilah sifat sombong dan bongkak. Ustaz kata, orang yang benar-benar berilmu itu adalah orang yang ilmunya disertai dengan akhlak yang mulia dan punyai sifat merendah diri. Seperti padi, lebih berisi lebih tunduk. Seperti imam-imam dulu, kalau ada perkara yang dia belum dapat jawab dengan sempurna pada saat itu, dia akan kata dia tak tahu.

Ragam ketiga :Orang yang setiap tahun berkata yang dia mahu sangat hendak mengerjakan umrah atau haji, tapi tidak kesampaian dengan alasan dia masih belum mampu dari segi wang. Tapi kita lihat setiap tahun menjelang hari raya, dia akan tukar langsir baru seluruh rumah , akan beli baju kurung baru untuk semua anggota keluarga - bermakna kalau dalam 4 tahun, dia dah ada 4 set langsir seluruh rumah, 4 set baju kurung seluruh keluarga. Benda ni tak pun wajib. Dalam rumah terdapat bermacam-macam alat hiburan, komputer terhebat beberapa buah, T.V sebesar-besarnya, pergi holiday setiap tahun belanja lebih dari seribu dan lain-lain. Sebenarnya, kalau betul prioritinya hendak pergi umrah atau haji, wang tu semua boleh disimpan setiap tahun dan mampu boleh pergi umrah. Ustaz kata, kita lebih banyak menggunakan wang untuk berhibur dan hiburan daripada membeli makanan untuk hidup. Yang peliknya , dia pula yang kutuk orang yang beberapa kali pergi umrah itu membazir wang yang sepatutnya didermakan pada masjid atau madrasah. Sebenarnya lebih baik dia diam dari mengutuk orang.

Ragam keempat : Orang yang apabila bertemu dengan orang lain, dia sangka diri dia lebih banyak ibadat dari orang yang dia temu. Kata Ustaz, inilah sifat Iblis, kerana sebelum Allah cipta Adam a.s, memang lah dia makhluk yang paling banyak ibadat. Tapi bila dia bertemu dengan Adam a.s, dia pandang Adam itu jijik rendah dari dirinya. Dia tertipu dengan ibadatnya sendiri. Janganlah mengaku sendiri yang "aku" ini wara'. Yang menilai samada kita itu wara' adalah Allah, bukan kita.

Ragam kelima : Orang yang ada sesuatu hajat peribadi dan meminta supaya orang yang hendak ke Makkah mendoakan untuknya di sana. Dia juga berkata kalau hajat dirinya itu tak dapat, bermakna doa orang yang ke Makkah itu tak diterima Allah maka menunjukkan orang itu bukanlah orang yang wara'. Apakah logiknya dia menyalahkan orang yang cuba mendoakannya apabila hajat dirinya sendiri tak kesampaian ? Orang seperti ini hanya tahu melihat kekurangan orang lain, tapi dia tak sedar oleh kerana kekurangan diri dialah, maka tersekat doa orang lain untuk dirinya.

Ragam keenam :Orang yang hendak mengamalkan amar ma'ruf nahi mungkar - menyuruh berbuat kebaikkan dan menegah berbuat keburukkan. Bila kita tegur seseorang yang melakukan kesilapan atau kurang ilmu agamanya, adalah dengan belas ihsan, sifat kasihan - mengharapkan kebaikkan atas orang itu. Tapi sebaliknya yang kita selalu lihat adalah orang yang menegah kesilapan dengan menghina orang itu dan menonjolkan kepandaian diri dari segi agama. Allah pernah mengingatkan Rasul s.a.w jika Rasul bersifat kasar terhadap manusia, nescaya mereka akan lari daripadanya.

Ragam ketujuh :Orang yang kerap memberitahu kita cerita-cerita peribadi tentang hal orang lain. Tetapi bila kita sedang mengalami masalah ingin mengadu padanya, dia tuduh kita hendak mengumpat, dan tak mahu dengar masalah kita. Orang yang dah terbiasa mengumpat, dia tak sedar kebiasaan diri sendiri.

dunia prodigy...eps 24 (Alahai mitsu...)

Semalam selewat jam 6 petang aku singgah berehat di stesen petronas Tangkak. Aku dalam perjalanan pulang ke Muar. Sedang mataku liar memandang sekeliling tiba-tiba ekor mataku menangkap bayangan kereta yang memandu masuk ke stesen minyak tersebut. Terkesima....tergamam.....terpegun.....x tergambar bagaimana perasaan aku di saat dan tika itu. Sebuah Mitsubishi Lancer silver terpakir cantik di hadapanku. Fulamak....masyuk habis. Baru semalamnya aku terserempak dengan kereta yang sama tetapi memiliki warna yang berbeza. Bukan silver...tetapi merah. Cukup mengancam dari pandangan mataku. Beberapa minggu yang lalu..aku pulang ke MUar. Masa aku dalam perjalanan pulang ke kedai aku ternampak Mitsubishi Lancer berwarna merah terpakir di luar pagar rumah orang berbangsa Cina. Aku terpikir.....kereta semahal itu hanya layak dipakir luar pagar??? Biar betul..x takut kena curi ker? Kalau aku la punya kereta semahal itu akan ku selimutkan ia dengan kain dan akan ku pakir cantik di perkarangan rumah ku. Pintu pagar akan ku kunci bukan dengan 1 mangga tapi dengan beribu2 mangga besi. No chance to steal my precious car....Aku ingat lagi..dulu nak tengok kereta Mitsubishi Lancer ini dipandu menyusuri jalan raya bukan main susah lagi. Kalau adapun cuma 1 dalam 1000. Tapi sekarang dunia dah berubah..zaman pun dah maju. Mitsubishi Lancer tu dah banyak yang menghiasi dada jalan raya. Sampai aku bertanya kat ayah aku..." Ayah, kereta Mitsubishi sekarang dah murah ker? Ramai dah yang pakai kereta tu..." Ayahku tidak menjawab. Sekadar tertawa mendengar pertanyaan ku itu. Alahai mitsu...bila aku boleh jadi tuan kau.......(mungkin dalam mimpi je kot...)

Monday, March 9, 2009

dunia prodigy...eps 23 ( faedah mengisi masa lapang)

Kebiasaannya kita akan memiliki masa lapang, sekurang-kurangnya sekali dalam seminggu atau satu bulan. Masa lapang yang kita miliki boleh menjadi amat bernilai jika kita tahu mengisinya dengan pelbagai aktiviti sampingan. Masa lapang boleh diisi dengan pelbagai aktiviti yang berfaedah seperti bersukan, melakukan kerja-kerja ringan, menambahkan pengetahuan, berhibur dan beriadah.Masa lapang bermaksud masa yang tidak digunakan pada ketika kita memiliki keupayaan untuk melakukan sesuatu. Kita tidak berasa letih, kita tidak ada tugasan yang hendak diselesaikan pada ketika itu. Inilah masa lapang. Alangkah bagusnya jika masa lapang yang kita miliki itu dapat kita manfaatkan untuk menenangkan diri. Salah satu aktiviti ringkas yang boleh dilakukan semasa kelapangan ialah berzikir dan mengingati Tuhan. Aktiviti kerohanian seperti ini dapat menyucikan akal fikiran dan jiwa kita supaya kita berasa lebih tenang dan damai. Aktiviti menulis blog juga merupakan satu cara mengisi lapang yang baik. Masa lapang juga boleh digunakan untuk meningkatkan kesihatan diri seperti mengurangkan berat badan, bersenam dan sebagainya. Pada waktu pagi kita boleh melakukan senaman seperti yoga dan tai chi, pada waktu petang pula kita boleh beriadah seperti bermain bola sepak, berkayak, berjoging dan sebagainya. Secara tidak langsung otot-otot fizikal kita akan menjadi semakin kuat dan daya ketahanan badan meningkat. masa lapang yang kita miliki umpama emas yang berharga. Kita sebagai manusia hendaklah menggunakan masa ini untuk perkara-perkara yang boleh mendatangkan pelbagai kebaikan kepada diri kita dan juga orang lain, agar mendapat kejayaan dan kebahagiaan di dunia dan di akhirat.

dunia prodigy....eps 22 (mendongak langit)

Hari ini langit kelihatan mendung. mungkin membawa petanda hari nak hujan. Bangun je dari tidur aku terus menghampiri tingkap. Mendongak melihat langit. Cantikkan langit ciptaan Ilahi. Subhanallah...sungguh agung ciptaanNya. Setiap kali terpandang langit aku sering terfikir. Ape yang ada disebalik langit? Betul ke disebalik langit biru ni wujudnya kerajaan kayangan? Entahlah. Mungkin aku terpengaruh dengan cerita dongeng kot. Berapa agaknya luas langit nie?kalau langit nie x ade mungkin kita ley nampak angkasa lepas kan? Langit tanpa sempadan. Selalu nampak luas. Mengajak hati yang rajuk untuk memandangnya. Langit yang biru memang cantik dan menenangkan tapi bila ia bertukar gelap..mengundang kegelisahan di hati. Takut kalau hujan nak turun. Terpaksalah angkat jemuran sebab hujan dah turun. Hahaha. Apa2 pun ade hikmahnye di sebalik ciptaan langit. Ape hikmahnye? Hanya Allah Yang Maha Mengetahui.

Sunday, March 8, 2009

dunia prodigy..eps 21 (ninja boy)

Korang suker citer kartun ape? Kalau korang tanya aku....jawapan aku will be ninja boy rantaro. Syok citer 2. Kelakar habis. Tengok sekali mesti nak tengok lagi. Geli ulu hati tengok gelagat 3 ninja kecil yang nakal dan suka bawa masalah. Tapi nakal2 diorang pun diorang ni bijak menyelesaikan kerja atau sebarang masalah yang dihadapi. Sikap sempoi dioranglah yang membantu diorang menghadapi musuh. Memang seronok tengok.Watak2 diorang pun memang hidup. Rantaro seorang budak nakal yang bijak. Anak tunggal kepada keluarga tani yang juga bekerja sebagai ninja. kirimaru pulak sorang budak mata duitan yang sanggup lakukan beribu kerja sambilan semata2 untuk mendapatkan duit. Telinganya cekap mengesan bunyi duit syiling walau pun syiling itu berbatu2 jauh darinya. Dia pun bayar yuran sekolah ninja dia dengan duit dia sendiri. Salut betul dengan Kirimaru nie. Shinbei pulak budak lelaki yang comel. Dia suka makan. Semua makanan dia nak makan. Tapi dia anak orang kaya. Ayah dia peniaga. banyak perniagaan di luar negeri. 3 watak yang berbeza bersatu untuk mewarnakan 1 siri kartun yang cukup menghiburkan. Hihik..

dunia prodigy...eps 20..(mandian bunga)

Manfaat mandi bunga dengan mudah dirasakan ketika seseorang dalam situasi gelisah, tegang atau stres. Oleh itu, orang yang jiwanya terganggu boleh dimandikan air bunga, bahkan orang yang sudah berumur tapi belum bernikah pun disarankan agar sering mandi bunga tujuh.
Bagaimana memanfaatkan bunga? Ada berbagai cara menggunakan bunga sebagai ubat. Iaitu, sebagai ubat oral (dimasukkan/dimakan) dan sebagai ubat luar. Namun ada cara yang lebih mudah. Cara termudah memanfaatkan bunga untuk diambil energinya, adalah dengan cara mandi bunga.
Menurut para pakar, memanfaatkan energi bunga adalah dengan :
- Memasukkan berbagai jenis bunga yang sedang mekar penuh, yang memiliki energi positif. Contohnya : mawar, melati, kenanga dan lain2 ke dalam bekas berisi air putih (bersih). Lebih sempurna jika bekas itu terbuat dari kristal, kerana bahan ini memiliki daya serap lebih tinggi sehingga meningkatkan kekuatan vibrasi.
- Jemur pada sinar matahari minima selama 3 jam. Lebih lama lebih baik. Sinar matahari membantu melepaskan energi bunga ke dalam air. Ketika bunga-bunga itu sudah layu, maka energi bunganya sudah menyatu dengan air dan siap digunakan untuk mandi.
- Dalam proses menjemur bunga dalam air di bawah panas matahari, sebaiknya dilakukan sendiri. Jangan biarkan orang lain membantu atau menyentuhnya. Ini berkaitan dengan kemungkinan terjadinya proses pemindahan energi bunga.
- Setelah cukup waktu, biarkan sejenak dan gunakan air bunga itu untuk mandi setelah airnya dingin. Dan air bunga itu dapat digunakan sebagai ubat. Untuk mempertahankan energinya, pindahkan air itu ke dalam botol kedap cahaya dan menjauhkannya dari cahaya matahari secara langsung.
Cara mengambil energi bunga yang paling sederhana ini sering digunakan untuk tujuan rileksasi. Bahkan pada kalangan tertentu cara ini digunakan untuk terapi dari gangguan kejiwaan contohnya depress, stress dan lain2

x semestinya boleh dipercayai ape yang tertera di atas itu. Ini adalah 1 cara bukan 1 kepercayaan.


dunia prodigy...eps 19 (bunga sakura)

Aku seperti gadis2 lain jugak. Suka akan bunga. Macam yang orang lain suka cakap...bunga memang dah sinonim dengan wanita. Ada ker perempuan yang x suka bunga? Emmmm...maybe ada kot..mungkin dia x suka sebab dia alergi dengan bauan bunga tu. X kisahlah janji aku memang minat bunga. Dua bunga yang menarik minat hatiku ialah ros biru dan bunga sakura. Ye, ros biru senang nak dapat. Gi je kedai bunga maka banyaklah bunga ros biru kat situ. Tapi..bunga sakura x ade kat bumi Malaysia nie. Yang ade cuma kat negara matahari terbit. Jepun. Kalau tengok drama Jepun selalu nampak bunga sakura tu. Cantik sungguh bunga tu. Warnanya yang lembut, kelopak bunganya yang sering berterbangan..alahai...memang menggoda hati untuk ke sana. Aku selalu berangan duduk bersantai di bawah pokok bunga sakura sambil membaca buku..uiii..seronoknya. Alangkah bahagianya hidup ini di kala angan-angan ku itu menjadi realiti. Alangkah bermaknanya hidup ini di kala kelopak sakura yang berterbangan itu jatuh dengan lembutnya di telapak tanganku..Akan ku usapkan kelopak itu di pipiku..mahu merasakan kelembutan sakura itu.


"Sakura...nantikan kedatanganku. Ku menghitung saat kita kan bersua.."

Saturday, March 7, 2009

dunia prodigy....eps 18..(Drama)

Aku nie peminat drama korea. Dulu....rata-rata semua cerita korea aku dah tonton. My Girl? Sassy Girl? Hotelier? Full house? Sweet spy? Snow queen? Winter sonata? autumn in my heart?Yoo hee the witch? Princess hour? Cofee prince?Wonderful day? Prince hour? My love patzzi? All about eve? My wife is 18? green rose? My lovely Samsoon? semua aku dah tengok. Semua citer korea bagi aku best2. Bila tengok citer korea macam2 perasaan kita boleh rasa. Sayu, sedih, gembira, marah semua adalah. Complete set! Orang kata perempuan yang suke citer korea nie jiwang. Betul ker? X semestinya kan? Jiwang ker, x jiwang ker...kalo dah minat x boleh nak buat ape kan...Hero2 korea yang aku minat ialah Lee Dong Wook, Lee Dong Gun, Hyun Bin, Bae Yong Jun and Jae Hee. Lakonan diorang semua best2. Tapi sekarang aku dah x selalu tengok citer korea. Faktor pertama sebab aku dah tengok tv kat rumah sewa. Siaran x bape nak jelas. faktor kedua ialah aku dapati citer korea sekarang banyak yang dah x berapa menarik. X tahulah kenapa. Kadang-kadang bila aku balik rumah nak juga tengok citer korea tapi hampa...x ade 1 pun yang ,menarik hatiku. Dah lama x tengok citer korea. Bilalah dapat tengok lagi...

dunia prodigy...eps..17 ( heart..)

Ape fungsi hati?

Nak dengar kata hati @ akal?


Bolehkah hati berkata2?

Adakah perasaan dikawal oleh hati?


Mudahkah menjaga hati?



Bagaimana hati boleh terluka?

Macam mana nak merawat hati?

Bolehkah hati dibaca?

Bolehkah hati memberi petanda?

Macam2 persoalan yang timbul bila isu hati nie dibangkitkan betul x? Yang kat atas tu adalah antara persoalan yang sering bermain di minda aku nie. Aku terfikir...bila kita berhadapan dengan kekeliruan, ape sebenarnya yang mengelirukan kita? Akal? @ hati? Betulkah hati itu sukar untuk dimengertikan? Bolehkah hati menyesatkan? Aduh...pening2....

Friday, March 6, 2009

dunia prodigy...eps. 16 (macam mane nie..?)

Kamis minggu lepas aku tidur kat sofa..maklumlah siang kamis tu lepas kelas IM aku terus gi hospital. Petang tu pulak tolong mak gi beli cermin robok yang dah pecah..pendek kata berjalan jela keje aku sehari suntuk tu. Malam tu mata aku ape lagi kul 10.00 je dah sepet. Tersengguk2 dah. Malas nak masuk bilik aku tido kat sofa dulu. Tido punya tido tiba-tiba aku tersedar. Tengok jam dah pukul 11.30 malam. Aku pending jap. Eh, nape telinga aku ni x dengar ape2? Aku mula gelabah. Aku test telinga kanan aku.....aku tutup telinga kiri, nak uji pendengaran telinga kanan aku. owhhh......telinga kanan aku masih berfungsi...alhamdulillah. Aku test pulak telinga kiri aku. Tutup telinga kanan. Alamak, nape x dengar ape2 nie?! aku panggil mak aku, tanya ubat telinga ada lagi ke x. Mak aku kata dah habis....Aduh....macam mana nie. Telinga aku nie dah tersumbat..asyik berdengung. Mak aku dah riso. Takut malam tu aku x boleh tido. Esok harinya dalam kul 11 pg aku gi farmasi. Beli ubat telinga. Orang farmasi tu cakap kalo 2 malam x baik jugak dia suruh aku gi hospital. Uiii...x maula! Aku takut telinga aku ape2 so balik rumah aku terus titik ubat telinga tu. 2 ari aku wat benda yg sama tapi x berhasil. Telinga aku masih di takuk lama. masih mcm tu jugak. x dengar sangat. Aku x puas ati. Malam ahad tu aku gi klinik. Doktor periksa telinga aku. Dia bagi ubat n lepas tu dia suruh aku datang 5 hari kemudian. Dia nak tengok keadaan telinga aku lagi. Ni aku belum jumpa doktor tu lagi. Tengoklah esok atau lusa. Waktu kelas pun ape yang lecturer cakap aku x bape dengar. Sabar jela aku. x pe. Mungkin sikit lagi okla tu. InsyaALLAH.

Saturday, February 28, 2009

dunia prodigy...15 (teka-teki...)



Soalan 10: Haiwan apakah yang paling tidak sopan?

Soalan 09: Kenapa koboi mexico kalau berjalan sering membawa gitar?

Soalan 08: Seorang lelaki memakai pakaian serba hitam, seluar hitam, kasut hitam, sarung kaki hitam, sarung tangan hitam, dan kacamata hitam. Ia berjalan di sebuah lorong hitam. Seluruh lampu di lorong itu padam. Kemudian, sebuah kenderaan berwarna hitam dengan lampu yang juga padam meluncur memasuki lorong. Namun tepat di depan lelaki itu kenderaan berhenti. Bagaimana mungkin pemandu kenderaan itu boleh melihat lelaki serba hitam itu?

Soalan 07: Badannya keras tapi kurus, tidak mempunyai tangan dan berkepala hitam, Apa tu?

Soalan 06: Ada sebuah laut besar, dekat laut ada kapal besar, dalam kapal besar ada rumah besar, dalam rumah besar ada orang besar, antara bebanyak ni apa paling besar?

Soalan 05: Apa yang terjadi jika Graham Bell tidak menciptakan telefon?

Soalan 04: 10 ekor burung sedang terbang, tiba-tiba berdentum guruh dengan kuat. 6 ekor burung terus terbang tanpa masaalah,namun 4 ekor burung telah jatuh kebumi. Soalannya: Kenapa 4 ekor burung itu jatuh kebumi?

Soalan 03: Binatang apakah yang paling kaya didunia?

Soalan 02: Ikan apakah yang separuh jawa dan separuh inggeris?

Soalan 01: Apa orang islam arab kata jika: 1- Seorang pekerja jatuh bangunan lalu mati... 2- Seorang wanita berlari keliling padang tanpa seurat benang... 3- Gaji anda akan dinaikkan 30% bulan depan.

Thursday, February 26, 2009

dunia prodigy...eps 14 (tag paksaan)

THREE NAMES THATS FRIEND CALL YOU....
1. kama
2. nur
3. kamalia


THREE MOST IMPORTANT DATES IN YOUR LIFE....
1. 19 mei
2. 18 Mac
3. 13 feb


THREE WAYS TO BE HAPPY
1. dengar lawak r. ley gelak kaya
2. dapat makan coaslow. hehe. nyum2
3. bersama2 orang tersayangla kan spt mak, ayah, orang tu....n so on

THREE OF YOUR FAVORITE SONG AS OF NOW....
1. Tearin' up my heart
2. syurgamu
3. Rehab

THREE PERSON
1. Jamelah Mohamed (bonda tercomel)
2. Ahmad Md.Nasir (ayahanda termacho)
3. Mohd Farid Ibrahim ( si dia yang terkurus. haha)

YOU MISS FROM YOUR PAST.....
1. Rindu nak naik basikal
2. rindu pokok bunga yang mak dah tebang.
3. rindu nak berkumpul dengan keluarga besar. Full house!

THREE GIFTS YOU WOULD LIKE TO RECEIVE.......
1. Tudung n baju ler. Girls will be girls. Botaklah kepala farid. haha
2. Bunga. x mau 1 kuntum. Kedekut tu...
3. bantal. ley wat peluk. Sure x bangun pg. krok..krok..tido


THREE OF YOUR FAVORITE HOBBIES....
1. usik-usik manja kawan aku. huhu
2. dengar lagu guna ello-ello
3. main game kat laptop. Selagi x menang x benti.

THREE PLACE YOU WANT TO GO FOR VACATION
1. Mestilah tempat yang menarik
2. Tempat yang ade benda2 comel
3. Rumah sendiri

THREE FAVORITE CARTOON/ANIME CHARACTERS
1. Sasuke. kekasih gelapku
2. kirimaru
3. masahiro

THREE MALLS YOU USUALLY GO TO......
1. Giant
2. Wetex
3. the store
THREE FAVORITE DRINKS..

1. Milo ais
2. Fresh orange
3. Air apple

THREE THING FOUND IN YOUR BAG.....
1. Kad metrik
2. gula2
3. Lopak pensil

THREE FAVORITE COLOURS..
1. ungu
2. hitam
3. merah


TOP THREE HANGOUT
1. sofa
2. depan tv
3. depan rumah
TOP THREE FOODS YOU LOVE SO MUCH
1. rojak petis 1.hehe
2. Nasi ayam...
3. tauhu bakar. Laparla....

TOP THREE 'THINGS' SPECIAL TO YOU.....
1. bantal busuk
2. beg duit
3. frame gambar


TOP THREE ATTITUDES YOU LIKE
1. Funny
2. humble
3. gila2


TOP THREE FACED YOU LIKE
1. cute
2. manis
3. bujur

THREE THINGS YOU'LL BE DOING TOMORROW
1. gosok baju
2. wat nota
3. usik chera. hahaha

THREE TOP WHY YOU ARE BUSY AT THIS TIME....
1. cari maklumat company
2. dengar lagu
3. jawab tag nie
THREE PERSON YOU WANT TO TAG
1. chera. sebab dia rajin bebual dengan aku. guro2 n sporting giler. Aku suka usik dia
2. taha. suka cerita masalah dengan dia
3. farid. Aku suka komen blog die

dunia prodigy...eps 13 (kena rush!!)

Hari nie tepat je kul 10 pg...lepas kelas IM aku terpaksa rushing balik muo. Ada appoinment dengan doktor kat hospital muo. Manala x kena rushing appoinment aku kul 11.30 sedangkan kelas habis kul 10 pg. Fuh.......................terasa Max Biagi yang antar aku balik ari nie.Wawa. Aku sampai muo kul 11.40 pg. Selamat...appoinment kul 11.30 boleh diterima lagi. Kalo x balik sia-sialah aku. Well I don't mind. Redah aje!!! Aku ade brite baik nie. Doktor cakap aku makin sembuh. Sakit aku pun dah banyak gak kurangnye. Alhamdulillah....seronok nie. Dah setahun setengah aku hadapi sakit nie..........so,it is a really good news for me. Hakuna matata....hehe..aku pun dah bosan asyik nak makan ubat jek. Aku selalu terfikir nape ubat orang dewasa x sama dengan kanak2. apela salahnye kalo ubat orang dewasa pun ade yg warne pink,kuning,merah,biru dan yang paling penting dalam bentuk cecair. Janganlah bagi pil. Tersekat anak tekak tu.....uhuk..uhuk

Saturday, February 21, 2009

dunia prodigy....episod 12...(kelebihan Fakir Miskin)

Aku nak kongsi 1 citer dengan korang....kadang kala aku tengok orang2 miskin nie sering dipandang rendah. Aku x tahu kenapa. Bacalah cerita nie....Pada 1 ari orang-orang fakir menghantar utusan mereka untuk berjumpa dengan Rasulullah s.a.w lalu berkata.."Ya Rasulullah, orang-orang miskin berkata bahawa orang kaya telah memborong segala kebaikan. Mereka mempunyai duit untuk menunaikan haji, mereka mampu untuk bersedekah dan mereka memiliki wang untuk merawati segala penyakit mereka. Tetapi, kami si miskin tidak mampu untuk melakukan semua itu.." Rasulullah menjawab, " jika kamu dapat bersabar kamu akan mendapat 3 kelebihan yang tidak mampu dimiliki oleh si kaya iaitu...."
1. Memperoleh syurga di mana di dalamnya ada kamar dari yaqut yang merah
2. Memasuki syurga terlebih dahulu berbanding dengan si kaya
3. Jika orang fakir membaca.."Subhanallah walhamdulillah walaa ilaha illalah wallahu akbar" dengan penuh keikhlasan dan jika orang kaya turut membacanya maka orang kaya itu tidak dapat mengejar orang miskin tersebut walaupun ditambah dengan sedekah 10000 dirham.

Nabi Muhammad s.a.w berpesan :
1. supaya suka kepada orang miskin dan mendekati mereka
2. selalumelihat orang yang berada di bawah dan x melihat orang-orang yang berada di atas
3. memperbanyakkan membaca "Laa haula walaa quwwata illa billahi" kerana itu sebagai perbendaharaan kepada kebaikan dan tabungan
4. jangan meminta ape pun sesama manusia
5. jangan takut dalam melaksanakan hukum ALLAH dan jangan takut dengan ejekan orang lain
6. selalu berkata benar walaupun pahit dan berat

Abul Laits berkata: "Ketahuilah bahawa bagi orang fakir miskin itu akan mendapat lima kemuliaan iaitu:

1.Pahala amalnya lebih dari pahala amal orang-orang yang kaya dalam sembahyang, sedekah dan lain-lainnya
2.Jika ingin sesuatu dan tidak tercapai dicatat baginya pahala
3.Mereka lebih dahulu masuk syurga
4.Hisab mereka di akhirat lebih ringan
5.Kemenyesalan mereka sangat kurang sebab orang-orang kaya ingin seperti orang fakir di akhirat sedang orang fakir tidak ingin seperti orang yang kaya.

dunia prodigy....eps 11 ( sape guest??)

Hah! ni lagi 1 episod menzahirkan rasa x puas hati aku pada seorang penyamar ni yang x masal2 masuk blog aku and tulis kat shout box aku yang aku bodek pm. Panas aku. Datang x dijemput tiba2 tulis macam tu. X tahu malu langsung guest tu!!!!! Aku rasa sekarang dah tersumbat mulut dia dengan kata-kata yang aku balas kat dia tadi. 5 mesej aku tibai dia tadi.Oleh kerana aku puji tindakan pm Kamel mengatasi masalah meniru nie...dia suka2 cakap aku nak bodek pm. Ni nak cakap sikitla kan....hanya kebetulan cerita aku sama dengan cerita budak yang jumpa pm Kamel. Dia mengadu kat parents dia yang dia x puas hati dengan budak2 meniru nie. Aku pun sama. Sejak sem 3 lagi budak2 nie dah mula meniru. dan dari sem 3 jugalah aku sentiasa mengadu kat family aku yang aku down dengan budak2 yang meniru nie. Sedangkan budak tu baru jumpa pm Kamel beberapa hari lepas. Kebetulan jangan dijadikan 1 tuduhan. Ye pm Kamel memang kenal aku tapi kitorang x pernah berbual2. Aku x berani lagi nak bercakap dengan dia. Hanya sekadar mengutum senyuman bila terserempak. That's it!! Aku berani bersumpah dengan nama ALLAH bukan aku yang jumpa pm Kamel ari tu. Pada yang menuduh tu.......ALLAH mendengar tuduhan anda dan x mustahil ia akan berbalik pada anda semula. Tapi aku pasti budak yang guna nama samaran 'guest' itu adalah dari kalangan budak2 yang meniru tu. Ei guest, lu salah pilih orang la beb!!!!

Friday, February 20, 2009

dunia prodigy....eps 10..(Malaikat.)

Suatu hari seorang bayi siap untuk dilahirkan ke dunia. Dia bertanya kepada Tuhan : "Para malaikat disini mengatakan bahwa besok engkau akan mengirimku ke dunia, tetapi bagaimana cara saya hidup disana, saya begitu kecil dan lemah"?Dan Tuhan menjawab, "Saya telah memilih satu malaikat untukmu. Ia akan menjaga dan mengasihimu.""Tapi disini, di dalam syurga, apa yang pernah saya lakukan hanyalah bernyanyi dan tertawa. Ini sudah cukup bagi saya untuk berbahagia.""Malaikatmu akan bernyanyi dan tersenyum untukmu setiap hari. Dan kamu akan merasakan kehangatan cintanya dan menjadi lebih berbahagia.""Dan bagaimana saya bisa mengerti saat orang-orang berbicara kepadaku jika saya tidak mengerti bahasa mereka ?""Malaikatmu akan berbicara kepadamu dengan bahasa yang paling indah yang pernah kamu dengar; dan dengan penuh kesabaran dan perhatian, dia akan mengajarkan bagaimana cara kamu berbicara.""Dan apa yang akan saya lakukan saat saya ingin berbicara kepadaMu ?""Malaikatmu akan mengajarkan bagaimana cara kamu berdoa.""Saya mendengar bahwa di Bumi banyak orang jahat. Siapa yang akan melindungi saya ?""Malaikatmu akan melindungimu, walaupun hal tersebut mungkin dapat mengancam jiwanya.""Tapi, saya pasti akan merasa sedih karena tidak melihatMu lagi.""Malaikatmu akan menceritakan padamu tentang Aku, dan akan mengajarkan bagaimana agar kamu bisa kembali kepadaKu, walaupun sesungguhnya Aku akan selalu berada di sisimu."Saat itu Syurga begitu tenangnya sehingga suara dari Bumi dapat terdengar, dan sang anak bertanya perlahan, "Tuhan, jika saya harus pergi sekarang, bisakah Kamu memberitahuku nama malaikat tersebut ?"Kamu akan memanggil malaikatmu, Ibu."Ingatlah selalu kasih sayang ibu, berdoalah untuknya dan cintailah dia sepanjang masa.

Wednesday, February 18, 2009

dunia prodigy...eps 8 (dia datang lagi....)

setelah sekian lama...akhirnya ia muncul kembali. Membawa seribu keresahan kepadaku. Mengundang sejuta rasa buatku. Macam-macam aku rasa bila aku berdepan dengan si dia. Kejap happy...kejap marah...kejap sedih...kejap baran....macam2 ada. 2 in 1 feel. Aku x ley wat ape bila dia datang menyapaku. Nak ku halau tapi x berdaya. nak aku maki hamun dia...hai..x tercapai akalku. Datang tanpa dijemput pulang tanpa diundang. Itulah si dia. Aku dah nampak masa depanku untuk seminggu lagi. Merana sakanla aku. Huak...huak...huak...huak......katakan tidak pada si dia...katakan x pada sakit perut!!!!


(si dia = sakit perut)

Saturday, February 14, 2009

dunia prodigy...eps 7..(kata hati)


kata hati........
baik lepaskan semua.

kata hati........
jangan difikirkan sangat ape yang berlaku.

kata hati........
luka lama berdarah kembali.

kata hati........
semuanyer sudah tertulis buatmu.

kata hati........
aku terguris.

kata hati........
biarkanlah. Semuanya akan berlalu.

kata hati.........
aku dah berputus asa.

kata hati........
berputus asa adalah sifat orang yang lemah.

kata hati........
mahu melepaskan dia pergi.

kata hati........
jangan..... kalau pada hakikatnya diri x rela.

kata hati........
diri dah letih dengan semua permainan dunia.

kata hati........
tabahkan diri.

kata hati.......
kenapa keburukan yang sering menimpa...?

kata hati.......
setiap keburukan di belakangnya disusuli dengan kebaikan.

kata hati..................

Friday, February 13, 2009

dunia prodigy...eps..6..(P.E.T.R.O.N.A.S)

Aku nak tell something regarding with my experience beberapa minggu yang lepas. Masa tu aku on the way nak balik segamat...singgahlah kejap isi minyak kat 1 stesen petronas kat Jementah tu. Belum jejak kaki lagi..aku dah terpandang ragam pekerja-pekerja kat situ yang aku rasa cukup menyemak pada pandangan mataku. Ley plak diorang duk goyang kaki kat pam minyak tu sambil tangan diorang lincah mengopek kuaci sementara mulut terkumat-kamit. Ntah ape yang diorang umpatkan pun x tahulah. Molek bonarlah tu duk atas tong sampah sambil makan kuaci.... Persepsi aku terhadap diorang senang jekkk...
1. pemalas
2. x serius dalam kerja
3. x mesra pelanggan sebab bila pelanggan datang x pernah sambut mereka dengan senyuman dan layanan mesra.
4. servis lambat. Lebih pentingkn kuaci daripada pelanggan.
5. pengotor sebab makan kuaci kat tong sampah.

Dah beberapa kali jugak la aku singgah isi minyak kat situ...dan beberapa kali tulah kedatangan ku malah pelanggan -pelanggan dilayan seperti nk x nak. Kitorang pelanggan .....x ade pelanggan macam mana business korang nak sustain. Aku tengok stesen minyak Petronas yang lain bagus je, bersih n cantik. Nape x ikut branch yang lain tu? Kalo x retain customer dari sekarang so macam mana nak gain future profit?.....plez take note

Thursday, February 12, 2009

dunia prodigy...eps 5....(x de per)

Hari nie aku x nak cakap ape pun. Pada aku ari nie frust giler!! Hati nie rasa ditikam-tikam jek. Kadang-kadang aku fade up bila kebaikan kita x ade siapa yang hargai....aku dapati ramai orang-orang sekarang yang hidup pentingkan diri. Rasa diri nie macam kambing korban. Touching habis aku hari ni. Aku dah mula tawar hati dengan environment sekeliling aku nie...no more words...........

Monday, February 9, 2009

dunia prodigy....eps.4(Red Devil......syaitan???)

Aku is the big fan of Manchester United. Ni gara-gara influence daripada abuji akula ni. Aku kecik lagi dah ajak aku tengok bola. Mak aku pernah cakap...."kau kan perempuan, mana boleh tengok bola.." Aku jawab....."Rileksla mak.....tengok bola x kan tukarkan jantina orang..." Mak aku balas balik...."Isyy..budak nie.." Aku gelak. Tapi sekarang aku jarang tengok bola. Walaupun kat umah sewa ada tv tapi tv kitorang x ade astro. Siaran tv tu pun x bape nak clear. Kalo aku nak tahu tentang perkembangan MU, aku tengokla surat kabo ke, internet ker..tanye member ker. Ade sorang member aku ni..dia minat chelsea..anti pada MU. 1 ari tu dia cakap dengan aku..."Nape ko sokong MU sedangkan MU red devil...devil tu kan syaitan. Maknanya ko sokong syaitanlah!!!" Wooooooooo.....menyirap aku. Memangla kalau dari segi makna bahasa devil tu syaitan. Tapi bagi aku...ianya terletak pada mentality dan pegangan kita sendiri. Nawaitu kitalah kiranya. Aku sokong pasukan dia..bukan nama pasukan dia. Ada apelah pada nama. Don't judge book by its coverla wei...sedap mulut je cakap...bagi makan cili kang baru tahu. Panas............

Sunday, February 8, 2009

dunia prodigy...eps.3(Siapa aku??????)

Bila aku tengok blog dia lebih cantik dan kreatif daripada aku.....aku rasa down...totally down..
Aku tertanya pada diri......adakah aku seorang yang iri? Atau seorang yang tidak percaya pada diri?

Bila aku rasa orang lain lebih segala-galanya daripada aku.....aku sekelip mata akan rasa rendah diri..........Aku tanya lagi pada diriku.........adakah aku seorang yang mempunyai low
self-esteem?
Bila aku tengok markah test kawan-kawan aku lebih tinggi daripada aku.........aku akan rasa yang diri aku nie cukup bodoh.....walaupun aku dah usaha sedaya mampu tapi aku tetap x dapat melawan mereka.........Aku menyoal diriku sendiri.......adakah aku seorang yang mudah berputus asa?

Bila aku tengok keluarga orang lain lebih berada dari keluargaku.....aku sedih.....
Aku menyoal lagi...........adakah keluarga ku kelihatan hina di mata orang lain? Keluarga serba kekurangan. X ada kereta untuk ke sana ke mari....x ada rumah sendiri untuk ditunjukkan kepada orang. Yang ada hanyalah rumah pusaka tempat kami berteduh dari hujan panas.....

Bila aku melihat keluarga orang lain bersuka ria dengan keluarga masing-masing...pergi jalan-jalan makan angin..................aku rasa sedih lagi.....Aku bertanya lagi pada diriku....adakah aku berpeluang merasai kegembiraan yang mereka rasai dengan keluarga aku sendiri....Aku dah lupa bila kali terakhir aku pergi bersiar-siar dengan family aku....atau aku perlu beritahu hal sebenar? Bahawa aku x pernah merasai nikmatnya bersiar-siar..berjalan-jalan....dan makan angin bersama keluarga.

Bila melihat ibuku terpaksa menumpang kereta saudara mara aku untuk ke mana-mana......aku rasa sedih giler........Aku bertanya pada diri sendiri........sampai bilalah kami terpaksa menyusahkan orang lain? Aku rasa x berguna sangat sebab sebagai anak aku terpaksa melihat ibuku menumpang orang lain.

Bila melihat budak-budak lain ada adik-beradik............aku rasa sunyi....Aku bertanya lagi......Adakah aku akan hidup berseorangan selepas ayah dan mak aku x ada? Aku teringin nak ada abang atau akak yang boleh melindungi aku di kala aku kesusahan.....aku ingin ada abang atau akak yang bisa membantu aku untuk menjaga keluarga ku.

Siapa aku? Aku sendiri x tahu.......

Saturday, February 7, 2009

dunia prodigy.....eps.2 (imbasan tragis)

2008.......tidak semuanye terpahat memori indah...
Ogos 2008....terjadinye sesuatu tragedi....

rewind......

Ia berlaku apabila Marketeers decide untuk menganjurkan 1 camping untuk ahli-ahli Marketeers yang baru......tanpa sedar nama aku naik sebagai salah seorang AJK keselamatan dalam camping itu. Camping itu diketuai oleh M (bukan nama sebenar).

Salah 1 aktiviti yg dijalankan di sana ialah jungle tracking. Kami terpaksa meredah kawasan hutan yang tebal dan berbukit-bukit. Adalah 1 scene ni di mana kami terpaksa memanjat kawasan bukit yang curam dan licin. Di situlah berlakunya kejadian di mana aku terjatuh. Malunya aku masa tu. Baju berlumuran tanah...kaki disemati darah..

Sampai sekarang aku masih x dapat lupakan kejadian itu...luka yang terpahat bertukar menjadi parut. Aku x pasti parut di kaki itu akan hilang.....tapi apa yang pasti...parut di hati x mungkin akan hilang. Yang paling best, sebagai ketua si M ni sepatutnya ambil kisah la tentang anak buah dia yang tercedera ni tapi habuk pun tadak. X jemgok langsung...kabar pun x tanya. Kurang asam jawa betul!! Menyesal betul participate.....Lagi 1...sebagai ketua dia pun sepatutnya join sama dalam aktiviti jungle tracking tu tapi ini x...ley plak dia lepak kat kem dengan minah tu..........panas............!!!

Friday, February 6, 2009

dunia prodigy.....season 2, eps.1 (2x5......10!)

Ku sangkakan......
Panas hingga ke petang..rupanye hujan di tengah hari..

ku harapkan....
pagar....pagar makan padi.....

Ku andaikan....
rambut sama hitam....hati lain-lain....

Ternyata........
semuanye palsu......!

Pertama kali....
mendengar suaranya...mendengar bait-bait katanya..melihat raut manis wajahnya..
hatiku pantas mengatakan..........." dia is something special...."

Beberapa minggu kemudian.......

Sangkaanku.....
meleset belaka !
suaranya x semerdu dulu....bait-bait katanya x seindah dulu.....raut wajahnya x semanis dulu.....
hatiku pantas berbisik............." Dia sudah berubah..."

Hatiku.....
Terusik dengan kata-katanye tempoh hari...

mataku....
menangis melihat coretannye padaku....

Lastly.......
" BADLY DONE..."

cukup menghiris hatiku..........

Mrs. X (bukan nama sebenar)...kau bukan lagi idolaku....
pergilah jauh dariku.......

Friday, January 30, 2009

the end of season 1......wait 4 the sequel...

Hari ni genap 7 cerita aku karang dalam blog aku. Nape aku x wat citer 7 orang kerdil aje hah? Kan senang. Sebenarnya aku banyak story yang nak aku publish kan dalam blog aku nie tapi apekan daya Pm Kamel cume nak 7 je kan..alright......so,aku letak 7 la. Not more and not least. Citer terakhir aku? Emmmm.......let me think..Hah! Tadikan aku gi Tanjung Emas. Hush...ramai orang kat sana. Sesak giler! Ingatkan ada funfair atau pasar malam tapi jangkaanku meleset. Orang sikit punye ramai sebab ada pertunjukkan kereta drift kat situ. Suasana bingit seh. Enjin kereta kedengaran sana sini. Aku mula excited. Ingatkan Tenku Djan datang tapi habuk pun x ada. Entah sape ntah yang wat drift tu. Kereta yang diorang pakai pun x masyukla. Kereta buruk semua. Cuma enjin je yang diorang bikin. Cuma 1 kereta je yang betul-betul nampak drift. Merah hitam. Cun habis kereta tu. Tapi aku x singgah lama. Ramai sangat orang kat situ. Rimas aku. Dalam 15 minit lepas tu aku cau.

Thursday, January 29, 2009

coretanku..........

Hai....hari nie aku x nak cerita ape-apela. Cuma, aku nak share something dengan korang. Aku nak share ape yang aku rasa..ape yang aku fikir...dan ape yang mendorong aku untuk kuat dalam menghadapi liku-liku hidup ini. It's a little bit private but...still its broke my heart. Kadang-kala aku rasa ramai yang x suka pada aku. Family besar aku....kawan-kawan aku. Mungkin aku ade wat salah kat diorang...mungkin juga kerana sikap aku yang suka mengasingkan diri nie. Aku x pandai wat kawan. Lack in social skill maybe. Telah aku ukir luahan hatiku menerusi kata-kata............

" Kadang-kala aku terfikir, mengapa ramai yang tidak menyukaiku..
Kadang-kala aku terfikir, mungkin aku tidak cukup baik pada mereka..
Ya Allah.....mungkin ini memang jalan takdirku.....
menerima dugaan dari sedara-maraku..................
menempuhi rintangan dari orang di sekelilingku....
Ya Allah.....ku mengharapkan air mata ini akan
segera meninggalkanku................................................
Berikanlah aku kesempatan untuk merasai ertinya
kebahagiaan........kegembiraan.....................................
Bawalah penderitaan ini jauh dariku...........................
Sesungguhnya aku hanya adaMu Ya Allah.................
Kata-kata yang selalu aku pegang :
" Let them talk, let them say...but still you do it with your own way......."

Walaupun aku terluka namun aku akan berusaha untuk mara ke hadapan...........
Biarla orang menyakitiku tapi janganlah aku menyakiti orang lain..........................

Wednesday, January 28, 2009

Inikah Melayu?

Nak tahu 1 cerita? Lupa nak bagitahu korang..ari tu aku gi makan malam kat warung yang kat busten Muar tu...bersebelahan dengan sungai Muar la. Aku makan chicken chop. Murah je. 1 chicken chop berharga RM6 aje. Kat situ makanan dia semua murah-murah and sedap-sedap. Korang boleh pilih ape je yang korang nak makan kat situ. Variety of food available there and it comes with reasonable price. Korang jangan salah faham. Aku bukan nak story tentang makanan atau harga atau rase makanan kat warung tu. Aku sebenarnye nak story mengenai attitude anak-anak muda yang bekerja taking order kat warung tu. Masa aku tengah syok makan chicken chop tu kan...aku perasanlah ada beberapa orang budak lelaki bersantai kat tepi-tepi warung tu. X ada pelanggan baru kan so diorang taking a rest la kan. Masalah nya kalau diorang duk diam je kat situ x pe. Ini x..mulut diorang sibuk mengejek orang yang lalu-lalang kat situ. Lepas tu aku ternampaklah sorang uncle india nie. Berjalan dengan anak dia sekali.Diorang kebetulan nak lalu depan budak-budak lelaki tu. Sedang dia tengah gembira-gembira bercakap dengan anak dia...zappp......budak-budak lelaki x guna tu pegi panggil uncle tu dengan panggilan yang aku rasa cukup kurang ajar! Nak tahu diorang panggil ape? " Pak cik keling...pak cik keling...jalan-jalan bawak anak ker? " Kurang ajar x? Padahal uncle tu x ada wat ape-ape pun kat diorang. Diorang panggil uncle tu kuat. Ramai orang dengar. Mesti uncle tu malu punye. Nasib baik uncle tu diam je. Uncle tu x cakap ape-ape pun. Geram betul aku. Rase nak tempeleng aje budak-budak langau tu. Budak-budak tu semua kurang diajar sebab tu kurang ajar!! Ini ke Melayu yang selama ni terkenal dengan adap sopan..berbudi bahasa? Ini ke Melayu? Setahu aku kerajaan suruh kita memupuk nilai-nilai murni antara kaum..bukan mengejek kaum-kaum lain. Aku malu nak mengaku Melayu kalau macam ni lah bangsa Melayu. Kadang-kadang bila kita nampak atau terdengar Melayu bergaduh dengan India janganlah kita terus menunding jari ke arah orang India tu sebab x mustahil kalau Melayu itu sendiri yang cari pasal. Aku bukan nak kutuk bangsa sendiri tapi kalau bangsa aku sendiri yang salah aku terpakse tegur. Salah tetap salah walaupun ia darah daging kita sendiri!!

Tuesday, January 27, 2009

Ngantuk....ngantuk...

Pagi yang mengantukkan buatku hari nie. Aduh, tulang belakang aku pun sakit nie! Gara-gara aktif sangat la nie semalam. Lenguhnya tulang aku. Ape aku nak wat nie?? kalau aku bagitahu mak aku mesti mak aku suruh makan ubat. x maula makan ubat. Asyik makan ubat je. Banyak sangat ubat yang doktor bagi sampai termuntah-muntah aku nak makan. 26 Feb nie aku kena gi hospital. Ade appointment dengan doktor. Amik ubat sekali. Aku tengah terfikir nie macam mane aku nak balik sedangkan 26 Feb tu hari khamis. Aku ade kelas kul 8 dengan Pm Kamel and kul 4 dengan En. Zainal Lode. Appointment aku kul 11.30 pg. Entah macam manela. Mungkin aku terpakse mintak tolong abuji aku. Abuji tu maknenya ayahkula. Mintak tolong ayah aku tipon pihak hospital and tunda tarikh appointment tu ke tarikh yang lain. Tolong ea abuji......

Monday, January 26, 2009

What A New Day...

Pejam celik, pejam celik dah ari Isnin. Cepatnye masa berlalu. Hari nie Tahun Baru Cine kan? Tahun nie tahun lembu..mbuuuuuuuuu..........hehe. Ari nie aku terpakse layari blog nie pagi sikit sebab lepas nie maybe aku dah busy tolong mak wat keje rumah. Ari nie semua sedara aku akan datang. Malam nie lagilah busy. Entah-entah malam ni x dapat nak mesej atau call si dia. Niat aku nak study sales management pun tergendala. Semalam baru study 1 page. naik cuti, ari selasa tu ade kuiz chapter 2. Mudah-mudahan aku dapat wat. Walaupun itu hanya kuiz tapi aku x bley wat cincai je. Contribute markah final tu. Cakap pasal kuiz..teringat aku ari khamis ari tu. Nyaris-nyaris Pm Kamel nk wat kuiz untuk internet marketing. Menggelabah aku. Sejuk 1 badan. X bagitahu awal-awal tiba-tiba kata ade kuiz. Baru study sikit. X banyak baca pun. Nota pun baru wat sikit. Pm Kamel, saya ade 1 permintaan nie...hehe. Boleh x di lain hari kalau encik nak wat kuiz..please inform kitorang dulu. Bley x? hehe...encik wat suprise macam nie....gugur jantung kitorang.....hehehe.

Sunday, January 25, 2009

Penatnye hari nie............

Macam-macam keje aku wat ari nie. Awal-awal pagi lagi mak aku dah bagi arahan. Aku dipertanggungjawabkan untuk mencantikkan rumah dan memastikan tak ade sekati habuk pun kat rumah aku. Nak tahu nape aku kena bersihkan rumah ari nie?? Sebab sedare mare aku nak datang. Hari Senin nie kitorang akan adakan perjumpaan keluarga. That's whyla aku kena keje lebih ari nie. Memangla kalau nak diikutkan ari Senin tu lama lagi tapi mak aku ni jenis orang yang x suka tangguh keje. x suke wat keje last minit. Petang karang pak cik yang duk Jb tu sampailah. X tahulah macam mane keadaan pak cik aku tu sekarang. Dengar kata dia masih sakit. Hari tu pergi hospital doktor cakap pak cik aku tu kena virus. x tahulah plak virus ape. Lepas tu pergi plak Melaka. Pak cik aku pergi berubat. Dapatla dikeluarkan 2 biji batu karang dari badan pak cik aku. Ni plak kata kaki pak cik aku bengkak plak. Maybe buah pinggang dia dah membengkak. Risau plak aku. Pak cik aku tu memang baik sangat dengan aku. Dialah yang selalu ambil berat tentang penyakit yang aku hadapi sekarang nie. Dia yang bersusah payah membantu keluarga aku selama nie. Aku panggil dia Uncle Mid. Pak cik yang paling aku sayang.

Saturday, January 24, 2009

Ari 1st cuti? Macamla best sangat..


Plan aku cuti raya cine nie x manjadila. Ingatkan bleyla tido-tido ker.......jalan-jalan cari pasal ker.............collect angpau ker.........berangan tepi sungai ker.......tapi impian indah ku itu hancus lebus...Pm kamel kasi buah tangan plak sebelum cuti ari tu....kalau dapat buah anggur ke orait lagi tapi ini dapat buah blog ek.........Pm, saye x tahu wat blogla......Pengumuman wat semua...bagi sesape yang tertengok blog ini..maknenye dengan hidayah dan petunjuk yang saye dapat dari Illahi, saya telah terpandai wat blog.......dengan ini saye menyusun 10 jari melambai-lambai korang untuk stop by n check out my new blog.....especially pm kamel ea....Nak citer pasal 1st day aku cuti? x yahla kot. Masa aku dihabiskan dengan membuat lawatan sambil belajar ke tandas. Asyik ulang alik melabur amanah saham bumiputera. x best langsung.


video