Friday, March 13, 2009

dunia prodigy...eps 24 (Alahai mitsu...)

Semalam selewat jam 6 petang aku singgah berehat di stesen petronas Tangkak. Aku dalam perjalanan pulang ke Muar. Sedang mataku liar memandang sekeliling tiba-tiba ekor mataku menangkap bayangan kereta yang memandu masuk ke stesen minyak tersebut. Terkesima....tergamam.....terpegun.....x tergambar bagaimana perasaan aku di saat dan tika itu. Sebuah Mitsubishi Lancer silver terpakir cantik di hadapanku. Fulamak....masyuk habis. Baru semalamnya aku terserempak dengan kereta yang sama tetapi memiliki warna yang berbeza. Bukan silver...tetapi merah. Cukup mengancam dari pandangan mataku. Beberapa minggu yang lalu..aku pulang ke MUar. Masa aku dalam perjalanan pulang ke kedai aku ternampak Mitsubishi Lancer berwarna merah terpakir di luar pagar rumah orang berbangsa Cina. Aku terpikir.....kereta semahal itu hanya layak dipakir luar pagar??? Biar betul..x takut kena curi ker? Kalau aku la punya kereta semahal itu akan ku selimutkan ia dengan kain dan akan ku pakir cantik di perkarangan rumah ku. Pintu pagar akan ku kunci bukan dengan 1 mangga tapi dengan beribu2 mangga besi. No chance to steal my precious car....Aku ingat lagi..dulu nak tengok kereta Mitsubishi Lancer ini dipandu menyusuri jalan raya bukan main susah lagi. Kalau adapun cuma 1 dalam 1000. Tapi sekarang dunia dah berubah..zaman pun dah maju. Mitsubishi Lancer tu dah banyak yang menghiasi dada jalan raya. Sampai aku bertanya kat ayah aku..." Ayah, kereta Mitsubishi sekarang dah murah ker? Ramai dah yang pakai kereta tu..." Ayahku tidak menjawab. Sekadar tertawa mendengar pertanyaan ku itu. Alahai mitsu...bila aku boleh jadi tuan kau.......(mungkin dalam mimpi je kot...)

No comments:

Post a Comment